Engagerade och trygga elever på Västra Ramlösa skola

Arbetet med ledorden kommunikation, hälsa och miljö på Västra Ramlösa skola engagerar eleverna, bland annat i det som sker på skolgården och det som sker i omvärlden.

– Eleverna behöver vara medvetna om miljön och om sin hälsa. Det är viktigt att lära sig olika sätt att kommunicera, säger Lotta Cederberg.

Alla känner alla

För att öka gemenskapen på skolan har flera klasser elevens val tillsammans. Flera gånger per termin ordnas temadagar där hela skolan är med.

– Genom att blanda elever i olika åldrar ökar vi förståelsen för varandra, vilket gör att våra elever känner sig tryggare. Lärarna turas om att vara rastvakter. Alla ska känna alla, säger Lotta.

– För att ha en bra miljö på skolan och för att må bra, måste vi vara snälla mot varandra. Och för att lyckas med det måste vi kunna kommunicera, säger pedagogen Lotta Cederberg.

Ett exempel på hur skolan arbetar med miljö, kommunikation och hälsa är temaveckan ”Jag och min omvärld”. Då lärde sig eleverna om hur barn i andra delar av världen har det.

– Vi pratade om bland annat om hur flyktingbarnen mår, berättar Lotta.

Samlade in 29 000

Elever sprang också ett välgörenhetslopp, sålde fika och ordnade en loppis. De samlade in 29 000 kronor, som enligt elevernas önskan skänktes till flyktingar, Barncancerfonden och ett barnhem i Thailand.

Eleverna tog med sig saker de inte längre behövde hemifrån och sålde på loppisen. På så vis lärde sig eleverna fördelen med att återanvända, att inte bara kasta och köpa nytt hela tiden. Matematiken fick också tas fram under loppisen, så att tingen såldes till rätt pris och kassan stämde. Temaveckan (bjöd även på samarbete mellan årskurserna) ett exempel på detta är en tavla.

Elever i förskoleklass, åk 3 och åk 6 ritade av sina händer, klippte och satte samman dem till en tavla som idag pryder en skolans väggar.

Eleverna har också arbetat med vår närmiljö där de bland annat piffat upp skolans utemiljö genom att kombinera ämnena matematik och bild. Marken utanför skolan pryds nu av en hopphage där barnen behöver hålla både benen och huvudräkningen i styr.
Under dagens uppgift väver eleverna porträtt av sig själva.

– Ett sätt att kommunicera vem man är utan att prata, säger Lotta.